VANLIGE SPØRSMÅL
Svar: Repairable er en oppstartsbedrift i Oslo som bidrar til en mer bærekraftig tekstilbransje ved å tilby en enklere løsning for reparasjon av klær og sko.
Svar: Vi tar imot alt av klær, sko, vesker og andre tekstiler – også tekniske plagg som dunjakker og Gore-Tex. Vi samarbeider med kvalitetsgodkjente faglærte skomakere, buntmakere og skreddere, og en av de få Gore-Tex sertifiserte skredderhusene i Norge.
Svar: Vi benytter alltid kvalitetsgodkjente faglærte skreddere, skomakere og buntmakere (eksperter på skinn), med egen systue i lokalområdet nær innleveringsstedet ditt. Alle er godkjente av oss og leverer på vår kvalitetsstandard.
Svar: Skriv en tydelig forklaring i kommentarfeltet på hva du ønsker å få gjort og hvordan du forventer at resultatet skal bli. Vi etterstreber alltid å reparere så diskret og solid som mulig, og valgt metode for reparasjon vil alltid være fagmessige begrunnet. Vær likevel oppmerksom på at reparasjon er håndverk. Noe synlige merker etter en reparasjon må påregnes. Se eksempler på våre reparasjoner her.
Svar: De fleste reparasjoner blir gjort med maskin. Noen reparasjoner blir gjort med håndsøm dersom materialet eller skaden gjør dette fagmessig optimalt.
Svar: Repairable har flere underleverandører som aller er kvalitetsgodkjente. Systuene finnes i Oslo og Akershus til lansering nå i 2018. Generelt vil reparasjonslokaler være lokalisert i samme fylke som butikkene opererer.
Svar: Dersom skaden er så omfattende at reparasjon ikke lønner seg, vil plagget returneres som det er og du får pengene tilbake.
Svar: Om du ikke er fornøyd, kan du returnere plagget innen tre måneder etter at det ble levert ut til leveringsstedet ditt. Om skaden skulle komme igjen på samme skadested, vil Repairable reparere på nytt uten vederlag. For returnerte plagg, er det avgjørende at kommentaren du la til ved den opprinnelige bestillingen tydelig forklarer dine forventninger til reparasjonen. Dersom det ikke var en tydelig beskjed ved første bestilling, kan Repairable ikke reparere på nytt uten å ta betalt for det.
Svar: Repairable har forsikring for opp til 5000kr pr plagg. Skal du reparere bunader, brudekjoler eller andre plagg av høy verdi anbefaler vi deg å gå direkte til en skredder med spesialkompetanse på feltet.
Svar: Skriv en tydelig beskjed om hva du ønsker å få gjort og hvordan du forventer at resultatet skal bli. Det kan være detaljer som farge eller materiale på lapp, farge på tråd, type glidelås, type såle, osv. Dersom du ønsker å bruke et bestemt material til reparasjonen din, må du legge ved stoffet, spenner, knapper etc. du ønsker å benytte. Bestiller du endringer på et plagg må du spesifisere i kommentarfeltet hvor mange cm som skal legges opp eller ned, eller legges ut eller inn.
Svar: Det er mulig å laste opp bilder underveis i bestillingen, dersom du ønsker det.
Svar: Dersom du har valgt feil kategori eller omfanget på skaden avviker betydelig fra det som er beskrevet i bestillingen, blir du kontaktet for en avklaring om betaling og reparasjon.
Svar: Du må hente plagget innen fire uker.
Svar: Det er ikke mulig å hente plagg andre steder enn der du leverte de inn. Vi behandler store mengder klær og sko, og følger faste interne prosedyrer for å holde orden på din ordre.
Svar: Har du behov for en mer omfattende konsultasjon om reparasjonen din, anbefaler vi deg å gå direkte til en skredder eller skomaker med dine ting.
Svar: Over 90% av det du betaler går til reparasjonskostnader, som alltid gjennomføres av kvalitetsgodkjente faglærte og lokale skreddere og skomakere. Resten av beløpet går til håndtering, frakt og alt det andre vi gjør for å skape en god reparasjonstjeneste for deg. Dette inkluderer pensjon, forsikring, skatt, andre sosiale kostnader, og selvfølgelig 25% moms.
Svar: Reparatørene vi samarbeider med sender faktura direkte til Repairable. De priser selv sine tjenester. Vi krever at de har egen regnskapsfører, at de betaler all arbeidskraft og sosiale kostnader i henhold til norsk lov, og følger Arbeidsmiljøloven.
Svar: Logg deg inn på din profil hos Repairable og gå til Min Side. Der finner du knappen «Registrer innlevering».
Svar: Dette trenger vi for å holde orden i bestillingene, og sikre at vi alltid vet hvilken bestilling de innleverte plaggene hører til.
Svar: Bare Repairable har tilgang til kundedata hos enkeltpersoner. Statistikk på samlet nivå på brukere av tjenesten, deler vi med partnere.